söndag 15 mars 2009

Den sista myten

Vill bara så här som hastigast passa på att rekommendera en bok. Jag har läst den, så det är ingenting jag kan ta upp i cirkeln, men skulle verkligen vilja höra vad ni tycker.

Boken jag pratar om heter Den sista myten av Sigge Eklund. Den handlar om en bortglömd författare som en dag får ett anonymt samtal: vill han skriva en biografi om nyss avlidne B? Han tar jobbet och det hela utvecklar sig till en mycket märklig historia.

Sigge Eklund har skrivit många bra böcker, bl.a. Varulvsvalsen, men Den sista myten är nog den bästa - och en mycket märklig bok som förmodligen bjuder in till samtal. Läs mer här.

1 kommentar:

  1. Då jag precis börjat läsa Hollywood av Charles Bukowski så ser jag likheten i berättelsen. Båda är oupptäckta författare som får en öppning att skriva i en annan genre... typ. Ett tips är alltid ett tips. Jag ska en dag läsa "Den sista myten" det lovar jag.
    Ser du några andra likheter mellan dessa böcker? Eller kan man läsa dem efter varandra utan att röra ihop det?

    SvaraRadera