onsdag 10 juni 2009

Favoförfattare

Kul idé det här med favoritförfattare, Andreas. När jag läste ditt inlägg fick jag känslan av att jag direkt kunde skriva om min favoritförfattare. Det kan väl inte vara så svårt att komma på vilken man tycker bäst om? Det är väl bara att gräva lite i pallet och göra en sortering och sen jämföra de få som kvalar in? 
Jo jo, så jädra lätt var det ju inte. Det visade sig vara ganska svårt. Skitsvårt.

Efter ca. 30 Baltazar sitter jag med trasigt golv och ingen författare att skriva om. Därför bestämde jag mig för att skriva lite kort om John F Case som inte är min favoritförfattare (det vet jag i alla fall) men som jag av en slump började läsa böcker av. I varje fall två. Eftersom jag inte slutade efter första så fanns det något som tilltalade mig och därför vill jag dela med mig. 

Den första jag läste heter "Den förste ryttaren" och den utspelar sig både uppe i Norra ishavet och i Nordkorea. Titeln är illa vald eftersom man luras att tro boken handlar om antingen nån dålig Brave heart kopia eller fantasy. Nej. Det här är en spännande berättelse om journalisten Frank Daly som under ett reportage dras in i en otäck härva av massmord och stora vidriga elakheter. 

En annan av hans böcker heter "Fader: Okänd" och var en riktig bladvändare den med, fast med en helt annan plot.

Ja, testa om ni vågar! 

5 kommentarer:

  1. Ha, Fader: okänd känner jag igen. Ska kolla upp Case och se om det är något för mig! Hur går det med Bukowski förresten? Läs Postverket, den borde alla läsa!

    SvaraRadera
  2. Hehe jag fyndade faktiskt postverket i förrgår. Den var väl i stort sett slut och ingen nyproduktion var planerad. Nu stog ett ex i hyllan och jag klippte den, direkt.

    SvaraRadera
  3. Appropå Case, tveksam till om du skulle gilla hans böcker. Du är nog en lite för krävande läsare än jag. Men prova gärna. Jag har båda böckerna så om du vill låna av mig ist för bibblan går det bra.

    SvaraRadera
  4. ha, bara att lämna av skiten vid nästa träff. Vaddå krävande? Du gillade ju Slavskeppet - är inte det krävande?

    SvaraRadera
  5. Nja snarare udda intresse? =)
    Jag menar inte att jag tycker du (någon) är pretto utan bara att om någon (du) läst en förbannad massa böcker börjar ribban höjas innan den (du) tycker det är bra.
    Lite rätt har jag, eller?

    //Läckberg

    SvaraRadera