torsdag 29 juli 2010

Ännu ett projekt om intet

Sitter i köket i Smögenhuset och inser att tiden återigen blivit för knapp för sommarens läsprojekt; 10 böcker på 8 veckor. Med facit i hand och tre veckor "to go" är jag inne på slutet av min andra bok. Det är helt enkelt så att med två barn i en sällskapssjuk familj är det alltför ofta svårt att hitta en tillräckligt ostörd vrå av huset för att kunna försvinna in i en bok. Har tagit mig igenom förra bokcirkelvalet "Den som blinkar..." och är inne på upploppet av Människohamn - ja, jag vet att jag redan borde ha läst den, men jag erkänner - jag ligger efter med ett par år - men trots alla hyllningar hoppas jag att Människohamn blir ännu bättre, det är ännu inte det struptag jag förväntade mig. Sommarens projekt innefattade även Shantaram, Livläkarens besök, repris på Mina drömmars stad, En halv gul sol, och eventuellt Svensk maffia och ytterligare ett par titlar jag redan glömt bort. In alles 10 böcker. Jag får erkänna mig nedlagd, styckad, besegrad. Igen. Vad göra? Låtsad sjukdom? Plötsligt försvinnande? Vad som helst för att kunna få lite egen tid. Snälla ge mig tips på hur man beter sig!  

7 kommentarer:

  1. Christian! Du är hård mot dig själv!! Tio böcker på en sommar,med två små barn? Ha, det är inte möjligt - ett projekt du aldrig kan ro iland!

    Själv har jag inte heller läst så där jättemycket. Började på en Lehanebok som jag fortfarande inte avslutat. Läste dock ut Lilla stjärna och har bläddrat lite i Synden. Nu har jag fått för mig att läsa Dan Browns Den förlorade symbolen, är ca 200 s in. Får se hur det går.

    Människohamn är ingen lättläst bok, men den är värt besväret. Keep it up!

    SvaraRadera
  2. "men den är värt besväret" Ha!

    SvaraRadera
  3. Tjenare... har just påbörjat den tredje dagen med urinvägsinfektion. Att det var ett sånt helvete hade jag ingen aning om. Räknar iofs med att kunna bränna in till stan en sväng idag.

    Jag läser Dan Browns Den förlorade symbolen just nu. Har kommit ungefär 400s. Jag trodde att den skulle vara snabbt avklarad men utan snuset läser jag inte ens hälften så snabbt (jag somnar).
    Synden har jag inte ens skaffat. Min lässommar har alltså punkterats. Lite drygt en halv bok. Pinsamt.
    Och jag har varken barn eller sälskapssjukt sälskap... hahahaha.

    SvaraRadera
  4. Aj då, låtersom du har det pissigt värre (gaaah-aha ha ha!).

    Jag ligger också på runt 400 s i symbolboken. Vet inte riktigt vad jag tycker; jävla bladvändare. Men jag kommer att läsa ut den och hade tänkt hinna med ännu en deckare (Theorin, blodläge) innan sommaren är slut - vill ge honom en chans till innan jag stänger luckan och kastar ner honom i facket "värdelösa deckarförfattare".

    Antar att synden avhandlas tidigast sent agusti/tidigt i sept.

    SvaraRadera
  5. Va, va och va? Ingen läser, ingen har skaffat Synden? och är Theorin värdelös? Faktiskt, var hittar man Ranelidsprodukten egentligen? Har varit på två pocketshop och en akademihandeln - inget napp, men jag fiskade visserligen inte så djupt, med det inte sagt att det skulle vara ännu ett bottennapp för Frisaga "Bokcirkeln gud glömde".

    SvaraRadera
  6. Ha! Näe, Theorin är ju inte värdelös men jag menar bara att den förra jag läste inte var lika bra som den första. Jag hittade synden på bibblan men i vanlig ordning har jag läst annat istället. Ska jag köra den i kopiatorn på jobbet och skicka med post? Kanske inte!? Har inte många sidor kvar i Dan Brownboken nu, så det dyker kanske upp ett inlägg inom kort!

    SvaraRadera
  7. Hehe du läser ju som om varje sida var den sista. Eller nåt.
    Ta det bara lite piano när du recenserar "Det sumpade klottret". Jag kan nämligen inte inte läsa allt som skrivs här. :-)

    SvaraRadera