lördag 24 september 2011

Killing Yourself To Live: 85 % of a True Story



Tillåt mig att äntligen få presentera nästa bok. Den här boken ska ni läsa mina herrar, vare sig ni gillar det eller inte.


Har funderat ett tag och tror att lite nonfiction kanske inte kan skada. Detta är så kallad nonfiction men ändå på något vis fiction, tycker jag. Chuck Klosterman är känd skribent som arbetat för tidningar som New York Times, The Washington Post och Spin.


I den här boken beger han sig iväg på en roadtrip ni sent ska glömma. Vi åker tillsammans, eller hur? Det blir rock n roll och en hel del down to earth-verklighet också. Gott så, eller som nån boksidan beskriver boken:


I mer än 300 mil satt journalisten Chuck Klosterman bakom ratten på en silvergrå Ford Taurus och tänkte på döden. Han körde tvärs över USA på jakt efter död och rock n roll. Inom loppet av tjugoen dagar tog tre förhållanden slut.


Han snortade kokain på en kyrkogård. En man i North Dakota förklarade varför det inte finns så många väderkvarnar nuförtiden. Vid ett tillfälle blandade sig en giftorm in i leken. Chuck besökte några av rockhistoriens mest berömda dödsplatser.


Rolig, intelligent och rörande; KILLING YOURSELF TO LIVE är en berättelse om liv, död, kärlek, kändisskap, rock n roll och varför det smartaste karriärdraget en musiker kan göra är att sluta andas.


Jag räknar fyra veckor och hamnar då i v. 42. Så, jag hoppas att vi kan träfffas lördagen den tjugoandra oktober kl 15:00. Samma ställe, vid bron.


7 kommentarer:

  1. Äntligen en ny bok =) Nu kör vi boys!

    SvaraRadera
  2. Kan säga att boken med fördel läses med Spotify nära till hands då det namndroppas en hel del. Har redan hittat skön musik med bla Drive-By Truckers och Petula Clark.

    SvaraRadera
  3. Vet inte om det är någon aktivitet här. Om ni läser och om ni i så fall läser boken jag valde.

    Läser i mitt inlägg att jag räknade fyra veckor fram, till den 22 oktober. Jag har inte läst ut boken och har gigantiskt mycket på jobbet just nu. Kan dock läsa ut den, inga problem, men undrar nu om någon annan läser den och ämnar dyka upp på detta datum. I annat fall anstränger jag mig inte lika mycket att hinna läsa ut den.

    SvaraRadera
  4. Jag har haft seriösa problem att hinna med detta. Den här gången måste jag faktiskt be om överseende med mitt läsande. Jag har inte haft en enda läsbar stund på de senaste två-tre månaderna, typ. Jag hoppas att cirkeln lever kvar och att alla ni andra hinner läsa boken eller åtminstonne kan ta sig till Mosaik den 22:a - vilket också ser mörkt ut för min del. Men chansen är klart större att jag kan ta mig dit än att hinna läsa klart boken. Inväntar era kommentarer.

    SvaraRadera
  5. Vilket ös med kommentarer... sitter ni och läser?
    Själv ligger jag hopplöst efter... träff på lördag eller är det lika bra att skuta upp det en vecka? Jag kommer inte ha läst ut boken iaf, det har jag räknat ut nu.
    //ingenjören

    SvaraRadera
  6. Jag hade önskat kunna ge denna bok ett bra betyg, nu när jag läst den, men det jag önskar är att jag inte hade läst den.
    Fullspeckad med namn, du har rätt Andreas man bör ha Spotify tillhands, knapert språk med fattiga meningsbyggnader. Tomma berättelser som ger föga info och lämnar i princip allt att googla fram för läsaren.
    Betyg:1 (om ngn orkar fylla i det)

    Nu kastar jag mig över en läsbar bok istället, nu när jag är sugen...Hungerspelen.

    SvaraRadera
  7. Ha ha ha! Jag läste faktiskt aldrig ut den. Underbar sågning! Keep it up!

    SvaraRadera