lördag 9 januari 2010

Klätterbaronen

Frisagas nya utmaning är klassikern "Klätterbaronen" av Italo Calvini. Den handlar om den tolvårige pojken Cossimo som tröttnar på sitt liv hos sin rika adelsfamilj och han flyr upp till ett liv i träden. Året är 1763 - upplysningstid - boken är dock skriven långt senare, på 1950-talet. Cossimo anpassar sig alltmer till ett liv ovanför marken, han lär sig jaga och överleva med allt vad det innebär. Han blir både utstött men samtidigt uppskattad och till slut uppmärksammas han med besök av självaste Napoleon. Han blir olyckligt kär i grannflickan Violenta och får en följeslagare i form av en Tax. En blandning av utanförskap, filosofiska problem och kärlek. Läs och njut! Vi ses i slutet av januari.

2 kommentarer:

  1. OM det nu skulle vara så att jag inte lyckas få tag i ett ex så kanske jag kan låna ditt? Har du läst ut den?

    SvaraRadera
  2. Akademibokhandeln i Skrapan har några ex kvar. Jag köpte mitt ex där.
    Boken verkar ingå en trilogi och man fick de andra två böckerna med på köpet. De sitter liksom i samma pärm.

    Trots semester och ledighet har jag inte lyckats läsa en enda sida under de två senaste veckorna. Jag ska genast sätta igång så fort den nya jetlagen lagt sig.

    Tjofräs

    SvaraRadera