onsdag 29 september 2010

Pre-Skulden

Vill bara lite som hastigast skjuta iväg en nödraket och en liten idé som kanske uppskattas? Jag vet att alla har fullt upp och sådär, men även om vi inte har läst ut Skulden så betyder ju det ju inte att en träff är onödig. Fast det kanske bara är jag kvar?

Vi kan kalla det ett pre-möte; ett inför samtal. Va? Kanske som ett extrainsatt utvecklingssamtal där vi diskuterar verkligt viktiga frågor som t.ex. Peters eminenta idé att tillsammans göra en resa. Hans förslag om bokmässan i Gbg (fan, det är ju rock n roll grabbar, eller?) ligger ju ett år fram i tiden och kanske finns det fler ideér? Det finns ju ett och annat kulturellt accepterat upplägg som t.o.m. våra familjer kan tänka sig att sponsra. Tänk er att vandra i Charles Dickens fotspår i London eller kanske göra en Shantaram. Va? För tusan, vi kan ju börja redan i helgen med att vandra på Strindbergs slitna gamla gator; spatsera runt i Berns salonger och sedemera ramla in på Gröne Jägaren och föra intellektuella samtal med Sellén och Montanus.

Vad säger ni?

9 kommentarer:

  1. Nummer ett: "Synden"
    Nummer två: Sjuhelvetes bra förslag!!!! Strindbergvandring med tillhörande ölstopp är ju ett fullkomligt lysande förslag. Detta vidgar ju begreppet frisaga något oerhört. "Att uppleva litteraturen" - rent fysisk, så att säga, en helt oemotståndlig idé.

    SvaraRadera
  2. Synden. Jag måste hitta på något. Något nytt. Jag orkar bara läsa ett uppslag per kväll. Knappt det. Mina ögon har redan efter en sida startats om minst en gång. Den andra sidan ligger döljd i slöjor.
    Fortsätter jag på det här viset kommer jag vara klar om 6 månader och inte minnas ett skvatt. Sprit? Vad säger ni ärade läs-bröder? Något bra tips?

    SvaraRadera
  3. Kul att idén med att uppleva litteraturen känns bra - det måste vi ju göra!

    Vad det gäller Synden så håller jag med Peter, den är svår att läsa. Men jag har kommit på ett knep. Tänk dig att du är Ranelid och läs på skånska (i tanken) medan du läser texten relativt fort. Du står på en scen och babblar skånska i en rasande fart med ivriga gester - då blir det genast lättare att läsa. Inte minst att läsa fort! Det är mitt tips!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset!
    Jag kom några sidor längre igår och det kan kanske ha varit min skånska som höll skallen igång. Min skånska är mindre bra. Den har ett visst humoristiskt värde.

    SvaraRadera
  5. Nog snackat, ska vi träffas nästa veckoslut och synda? Jag kan inte på lördagen men fredagen tror jag fortfarnade är fri.

    SvaraRadera
  6. Bra initiativ men jag kan inte fredag den 15 okt. I princip vilket annat datum som helst funkar... givetvis. :-)

    SvaraRadera
  7. Sitter på lekslottet, barnkalas. Parkerat i en soffa utrustad med kaffe, punchrulle och synden.

    SvaraRadera
  8. Ska vi förresten säga söndag om en vecka?

    SvaraRadera
  9. Söndag kväll, inte för sent. Vi har extra förstärkt på barnsidan lördag till söndag och avslutar med en lunchmiddag på söndag, efter det är jag disponibel. Men som säkert ni andra behöver jag sova också =)
    När, var, hur???

    SvaraRadera