torsdag 2 september 2010

Ber Ozzy om hjälp!


Det sker nån gång om året, och då är det verkligen helt tomt. Jag pratar om den månad (eller i värsta fall månader) när läslusten totalt försvinner och jag hellre spenderar tiden tillsammans med ett avsnitt av Cougar Town än att läsa. Och då är det ju illa!
Vad jag vill säga med detta är att jag verkligen måste ha ett datum för att fullborda Random Ranelid. Fick ingen överväldigande respons på det inlägget (men tack Peter) och det känns som om cirkeln har soffat till sig en del igen. Men visst, vi har saker att göra .... jag vet. Men ändå? Borde vi inte ta tag i det nu - säg fyra veckor från idag, det skulle innebära torsdagen den 30 september. Vad gör du då? Kl 19? Vad sägs?
Hur som helst, för att komma i fas ber jag Ozzy Osbourne om hjälp. Hittade nämligen en sån där rolig liten rockbiografi häromdan - Jag är Ozzy! Den kanske kan få fart på min läslusta? Det har hänt förr att nån rockbiografi har fått fart på vokalerna och så är man igång igen.
Men då Ozzy växte upp i tråkiga engelska arbetarstadsdelen Aston i Birmingham är inledningen något seg. Förstår inte vad det är med rockbiografier och att starta från början. Det är alltid lika tråkigt, som för att visa att de är mänskliga - men det vi vill läsa om är ju precis allt det där andra; det som inte är mänskligt och anledningen till att de bor i feta villor i Beverly Hills och inte vi. Men, precis som med alla andra rockbiografier tar den sig nog - om Ozzy nu lyckas komma ihåg något över huvud taget.

7 kommentarer:

  1. Helt riktigt, vi har fastnat i soffan och boken verkar ligga på bordet... Fyra veckor är rätt rimligt, men jag är ensam hemma den 10/9&1/10 Peter och jag har troligen ett event den 2/10, men vi hittar nog en dag bara vi har läst ut böckerna tills dess.

    SvaraRadera
  2. Angående läslust så har min varit körd rätt länge också. Det mest troliga är att jag valde att läsa Dan Browns sensate Den förlorade symbolen. Jag kan ärligt säga att jag har fått nog av Dans trixande med symboler och magiska matriser hit och dit. Det var faktiskt mot slutet en ren uthållighetskamp... Jag vek mig inte trots tjuvnyp och vidrigt mycket skräp i förgasaren.
    Nu är det ändå så att jag beställde Joe Hills senaste bok "Horns" för ett tag sen. Den dök lämpligt nog upp för någon vecka sedan och jag kastade mig över den som en hungrig varg. Nu har jag fått upp läslusten rejält. Engelskan är enkel och det flyter på fint. Joe Hill är bra!

    Nu undrar säkert ni varför i helvete jag började på den boken när det är hög tid att börja läsa Ranelid... Ja, det kan man verkligen undra? En anledning är att jag inte har boken.
    Det är mitt ansvar att läsa ut Ranelid i tid!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag också sugen på Joe Hill - kul att han har skrivit något nytt. Det är ju lustigt att allt det där förutom just ämnet vi ska hålla oss till alltid känns mer ointressant.

    Håller med dig, Peter, om Brownboken. Och Mauritz, vi får kolla nya tider - men något om runt fyra veckor borde ju funka!

    SvaraRadera
  4. Ha! Det ska ju vara "mer intressant". Tur att det är fredag och mitt klassrum precis tömdes på elever. Gaaaaaaaah!

    SvaraRadera
  5. Kanske så att vi ska läsa intressanta böcker i bokklubben och de ointressanta på "fritiden"...
    Verkar som om vi har en uppsjö av böcker vi vill läsa utanför cirkeln och greppar första sämsta bok så att det ska ta lång tid mellan träffarna så att man hinner läsa de andra man är mer intressad av under tiden. Vi kanske ska definiera om kreterirna för vilka böcker vi ska välja.
    Jag kämpar på med Ranelid och väntar med de andra så länge... har inte hittat något skittråkigt att välja till nästa rond så det gör inget om det tar tid för er andra att läsa klart. =)

    SvaraRadera
  6. Ha ha ja ibland känns det verkligen så som du beskriver Mauritz.
    Jag har i alla fall hittat www.bokborsen.se som hade minst 5 exemplar av Synden från olika antikvariat i Sverige. Mycket bra ställe, och billigt! Detta kan lösa alla våra problem med att hitta böckerna vi väljer. Tipset om bokbörsen kom från vår ivrige vän Kristoffer Romland som för övrigt fortfarande är intresserad av ett medlemskap i vår pakt.

    Snart kan jag börja läsa Synden som jag faktiskt ser fram emot att läsa. Om någon missat det så är det papper mellan pärmarna i "Horns" av Joe Hill som jag vänder för tillfället... Yummi!

    Hela detta meddelande är skrivet med endast tummarna. :-)

    SvaraRadera
  7. Ha ha ha, Mauritz har rätt! Fast det kanske är så det kommer att vara; cirkeln får oss att läsa - fast annat. Nej, jag tycker faktiskt att vi har haft fler bra böcker än dåliga. Ignatius-boken är ju min favorit! Och så Flyga drake. Ja och en massa andra. Men vi behöver bli bättre på att boka datum TIDIGARE. Vi borde ha en fast tid nån gång i månaden, och om någon inte kan - so be it!

    Jag började på Ranelids Skulden men tog en paus men ska ta tag i den igen. Ozzyboken gjorde verkan, för nu läser jag den och har precis beställt Joe Hills Horns eftersom Peter frestade med den. Fast det blir väl att läsa den efter Skulden.

    SvaraRadera