måndag 23 februari 2009

Efter fem ronder

Nu har vi läst fem böcker i denna cirkel och det kanske är läge att utvärdera? Hur som helst, av dessa fem tycker jag nog ändå att Flyga drake varit bäst, främst för att historien stannar kvar i mig och liksom inte vill förvinna. Även Allt är upplyst känns så här i efterhand som en väldigt bra bok, fast den var enormt jobbig att läsa. Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee känns som en av de viktigaste böcker jag läst där man fick en hel del historielektioner och Silke hade jag aldrig kommit på tanken att läsa om det inte vore för cirkeln. Gillar det avskalade berättandet - vilket är ovanligt. Det är nog bara med Slavskeppet som jag inte riktigt hittat motivationen att läsa vidare utan känner mig besegrad - den gick helt enkelt inte att läsa ut.

Tre av de böcker vi läst är filmatiserade - jag har inte sett någon av dem, men det ska jag ta tag i - eller? Det kanske inte är bra att ta sönder illusionen med färdiga bilder? Men jag blir sugen på att se Allt är upplyst. Flyga drake har jag här hemma, men jag funderar på att strunta i den. Känns som om boken förtas av filmen på något sätt.

1 kommentar:

  1. Vi kanske ska anordna ett studiebesök hos SF och kolla in "Begrav mitt hjärta vid wounded knee" det var iaf den filmen som lockade mest i mitt tycke. Jag såg "Flyga drake" härom dan och det som dom tagit med från boken var bra gjort. Förlusten i filmen var att dom inte det minsta visade relationen mellan Baba och son och mellan Hassan och Sonen (black out). Filmen höll ändå men hade man fått veta hur mycket relationen till Hassan plågade honom hade filmen varit i samma klass som boken. Och även relationen till fadern, hans stora övertygelse av att vara otillräcklig.

    Vad säger ni? Ska vi ut på en liten tripp till biosalongerna?

    SvaraRadera