söndag 12 april 2009

En sista riktig kyss


Egentligen borde jag koncentrera min lästid på boken vi avhandlar i rond sju, men när jag väl slagit upp James Crumleys En sista riktig kyss kan jag inte sluta läsa. Det går inte, och jag tror att detta kan vara en av de allra bästa deckare jag någonsin läst. Och, om nu inte Modernista bestämt sig för att ge ut detta mästerverk från 1978 i svensk översättning hade jag nog aldrig upptäckt Crumley.

Historien i sig känns aningen urvattnad och den här historien innehåller precis som alla andra deckare ett spår som leder till ett annat som på något vis hänger ihop med det där första. Det är inte intrigen i sig som är intressant utan Crumleys förmåga att formulera sig i denna hårdkokta deckarhistoria. Bokens hjälte, privatsnoken C.W. Sughrue, är rena citatmaskinen i stenhårda kommentarer och till viss del påminner denna antihjälte om Bukowskis alterego Henry Chinaski.

Handlingen då? Tja, Sughrue får i uppdrag att leta rätt på den alkoholiserade författaren Trahearne som virrat iväg på en barrunda längs hela den amerikanska västkusten. Sughrue hittar honom på en sunkig bar i Florida där han sitter och reciterar lyrik för en alkoholiserad bulldog vida namn Fireball. Ägarinnan till baren, Rosie, ber Sughrue att leta efter hennes försvunna dotter Betty Sue och när han motvilligt tar sig an fallet utvecklar det sig till ett mycket underhållande pussel där huvudingredienserna stavas fylla, bilåkning, barslagsmål och mystiska kvinnor. Tillsammans far Sughrue, Fireball och Trahearne fram och tillbaka över kontinenten i jakt på den mystiska Betty Sue och snubblar in på de mest fallfärdiga barerna och de mest avskyvärda småskurkarnas högkvarter. Det hela kryddas av Crumleys hårdkokta prosa - helt enkelt lysande.
Läs den! Och om om jag inte kan övertyga dig kanske citatet på bokens baksida, "den största detektivromanen som skrivits under min livstid" av George P. Pelecanos, eller det faktum att Dennis Lehane nämner James Crumley som en av sina största inspirationskällor hjälper till?
Mer om boken hittar du här.

4 kommentarer:

  1. Jaaaa! Jag har läst om den här boken rätt länge och haft den i min hand på väg till kassan... men det har aldrig blivit av.
    Nu är jag ännu mer övertygad om att jag ska läsa den.

    Tummen upp! Bra recension!

    SvaraRadera
  2. Tipsade kollegan om James Crumley's En sista riktig kyss. Han tog sista exet för den här gången. Nästa ex är mitt!

    SvaraRadera
  3. Du har ju förstås rätt i att bibblan är bäst. Om det hade varit en vanlig billighetspocket hade jag gärna lånat den. Men den här boken är fruktansvärt snygg och jag får ett enormt ha-begär när jag ser den.
    En klar köp-bok!

    SvaraRadera