tisdag 7 juli 2009

Några avslut...

Innan jag kastar mig in i "Dumskallarnas sammansvärjning" (om jag nu inte redan gjort det i samma stund jag anslöt mig till Frisaga) så hade jag tänkt att läsa ut lite andra böcker jag påbörjat men inte avslutat. Den första i raden blir Erlend Loes "Gör vad du vill" som jag tycker började bra men var väl tjatig för min smak, den hamnade alltså tillbaka i bokhyllan efter 100 sidor. Nu ligger den i handen igen. Näst på tur står Jostein Gaarders "Brev från ljusårs avstånd", en bok jag blev rekommenderad av en av mina mest läsande elever. Bra bok, men tyvärr blev jag avbruten även här. Sist men inte minst står Luke Rhineharts "Tärningsspelaren", en bok jag fick i 30-årspresent, tror jag, av min kära Frisagakamrat Andreas. Har petat lite i den och ser ingen anledning att inte läsa klart den men det är något svårdefinierbart som gör att den ofta har försvunnit och återfunnits längst bort i bokhyllan vid ett flertal tillfällen. Hoppas semestern står mig bi och hjälper mig att rättfärdiga dessa böcker. Önska mig lycka till, detta är för mig något helt nytt som jag aldrig tidigare har lyckats med.

1 kommentar:

  1. Ha ha, jo det stämmer - du fick tärningsspelaren av mig. Och, jag ska säga som det är - det är inget mästerverk men en helt sjukt rolig idé och således alldeles underbart rolig läsning där huvudpersonen låter tärningen ta alla beslut, och det går riktigt illa ibland. Visst lockar tanken. Min favoritscen ur boken är när huvudpersonen låter tärningen styra hans beteende på en fest - var femte minut slår han tärningen och ändra personlighet från insmickrande till fullkomligt aprak till utvecklingsstörd till att dansa som en indian till att, ja - du fattar. Det fins en uppföljare, men det är överkurs (jag läste den dock, doh).

    Lycka till - och låt tärningen vara med dig. Jag kanske ska låta tärningen bestämma mitt nästa bokval. Vänta nu, har jag inte boken liggande här någonstans? Gaaaaaaaah, nu blev jag sugen på att läsa om den. Äh, 1-3 och jag läser om den, 4-6 och jag spelar guitar hero istället. (shake shake) 5! Ha ha!

    SvaraRadera