onsdag 27 maj 2009

Människohamn


Jag är ju en obotlig skeptiker. Eller? Tja, hur som helst - när jag läser den här typen av historier börjar jag alltid att tvivla, men så är det inte speciellt ofta som jag läser sånt här. "Sånt här"? Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men SKÄRGÅRDSSKRÄCKIS är kanske inte helt fel.

John Ajvide Lindqvists debuterade med Låt den rätte komma in, vilken handlar om en vampyr som flyttar in i en lägenhet i Blackeberg. En alldeles lysande bok som sannerligen kan få en skeptiker att tappa intresset, men att placera handlingen i förortsångestens Blackeberg var ju alldeles lysande. Och på precis samma sätt placerar han denna skräckhistoria om ett försvunnet barn ute i den svenska skärgården.

Människohamn handlar om Anders som återvänder till ön där han växt upp och några år tidigare sett sin dotter försvinna ute på isen. Hon bara försvann - ingen kropp hittades. Väl på ön tror han sig få kontakt med dottern och en massa märkliga saker börjar hända. Ajvide Lindqvist låter naturen, eller rättare sagt havet, stå för spänningen. Med små medel låter han långsamt berättelsen veckla ut sig och klarna. Det är havet vi ska akt oss för - havet, som finns runt hela ön. Det är en mastig historia det här, vilket gör att man som läsare får många berättelser om historiska händelser på ön. Vilka sedan visar sig hänga ihop, såklart.

Här finns inga monster, mestadels naturens oförklarliga nycker. Fast aldrig har GB-gubben varit så skrämmande. Och så har vi Hubba och Bubba då! Två finniga tonåringar som dyrkade The Smiths och var uttstöta töntar på ön (därav Hubba och Bubba - "big bubble, no trouble"). De försvann ut på isen med en flakmoppe och återvänder många år senare.

Det här kan vara den bästa boken jag läst i år, och även om slutet (nej, jag ska inget säga) testar mitt skeptiker-jag så kan jag säga att det här utan tvekan är det bästa John Ajvide Lindqvist skrivit. Hade han skrivit på engelska vore han en gigant! Så, om du vill ha den där krypande känslan att allt inte står rätt till och vill vara kvar i bokmiljöns kusliga ovisshet så är Människohamn någonting för dig!

2 kommentarer:

  1. Hahaha vilken soppa!
    Jag fick detta meddelande precis efter ett lyckat besök på Akademibokhandeln. På ABH kan man köpa 4 pockets och betala för 3 vilket jag bestämde mig för att göra. Först hämtade jag "Allt går sönder" sen tog jag "Faktoider" och efter den "Nattfåk" som jag varit sugen på länge. Nu var det en bok kvar för att fylla ABH hårda normer. Jag klämde ett tag på "Människohamn", la den ifrån mig och såg en annan med färggladare framsida. Minns inte ens vad den hette men den fick det bli.
    På kontoret ser jag sen den här recensionen... inser att jag borde tagit kvitto, springer ner och drar en vals. Får till slut byta till mig "rätt" bok. Puh... det är inte lätt att vara ute och cykla.
    Tack för en kanonrecension, väldigt lockande.

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Hoppas nu inte att jag i vanlig ordning byggt upp förväntningarna - men jag gillade verkligen denna bok!

    SvaraRadera