måndag 25 maj 2009

Nytt bokval:

Ny bok i cirkeln är alltså Chinua Achebes "Allt går sönder". Detta är den Nigerianska författarens debutroman från 1958. I Chinuas roman är det en man tillika krigare och hjälte vid namn Okonkwo som är huvudperson, en ganska tragisk gestalt när allt kommer omkring. Okonkwo ser på hur Europas intrång i Afrika förändrar livet och kulturen men bestämmer sig att inte följa med i förändringen och istället göra motstånd. Detta motstånd slår däremot helt fel ut och blir första steget mot hans egen undergång.
Boken skildrar Nigerias igbokultur och intresset uppstod för egen del tack vare att sambon är halvnigerian och just igbo.
Boken ska inte försköna eller idealisera Afrika och inte heller fördöma de vitas kolonialisering utan istället fånga konflikterna mellan skilda kulturer inom landet med all dess tvetydighet.
Detta är även tänkt som en revansch för Slavskeppet där många av oss tappade intresset för det mesta som hade en antydan till Afrika eller vad som nu snuddade vid dess kust. Spännande läsning för alla Etnografer där ute i Frisaga.

4 kommentarer:

  1. Gött val - har precis fått tag i boken! Ska strax hugga in i den, och jag undrar om vi inte hinner med ett möte innan sommaren drar igån på allvar?

    SvaraRadera
  2. Jodå.. det får gärna bli hemma hos mig nån kväll runt den 8,9,10 juni.

    SvaraRadera
  3. WHAT... så snart, vad har hänt? Jag skaffade boken idag och läste passande nog ut "Skynda att älska" idag också.
    Jag ska rappa på med "Allt går sönder".

    SvaraRadera
  4. Jag går sönder.
    Var får man tag på boken?
    Får jag bara fatt på den ska jag kränga ner mig i en soffa och sorterar bokstäverna.
    Kan vi ta ett möte V26 el 27, så hinner jag nog ikapp, dessutom kan det vara bra med en ny bok inför sommaren/semestern.

    SvaraRadera