fredag 29 maj 2009

Skynda att älska

"Skynda att älska" måste varit en enorm utmaning för Alex Schulman att skriva. Det var svårt för mig att sudda ut den bild jag har av honom, som är allt annat än seriös. Början av boken var därför svår att verkligen ta till sig. Den kändes äkta men överdriven och en tyck-synd-om-mig-slöja hängde över en som direkt hämtad ur en Hollywood film. 
Men, vändningen kom och Alex blev bättre och bättre på att förmedla känslor och beskrivningar som smälte in på ett mycket smidigt och målande sätt. Mot slutet var jag tvungen att bita mig i läppen för att inte hej vilt börja böla.
Jag har inte varit i samma situation som Alex så jag har egentligen inget att komma med. Jag kunde ändå känna att jag hade fungerat precis som han och handlat lika dant. Summa sumarum en riktigt stark bok som verkligen lyckas göra en deppig. 

2 kommentarer:

  1. Skalman ligger inte direkt ett på min lista. Har hört om den här boken men min avsmak är alldeles för stor för att över huvud taget ens plocka upp boken. Fast nu kanske jag måste ändra mig och ge den en chans. Kanske!?

    SvaraRadera
  2. Jag blev intresserad av att läsa boken mycket för att jag lyssnar på honom på morgon showen med Adam och Gry.
    Ett ganska oväntat bokval från min sida också. Det känns lite som att det här var hans enda seriösa bok han kommer skriva. Men jag tycker att han lyckades ro hem det. Ingen superbok jag kommer minnas men den gav ändå något.

    SvaraRadera