fredag 22 maj 2009

Begrav min DVD vid Wounded Knee


Vid ett besök hos den lokala videohandlaren såg jag ett exemplar av filmatiseringen av Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee till halva priset. Likt en snål gammal gumma insåg jag värdet av att direkt slå till. Väl hemma kända jag mig tvungen att återuppleva lite Indianhistoria och laddade DVD'n. Efter 20 minuter stängde jag av, läste på framsidan och hittade den lilla bagatellen "Baserad på". Baserad alltså, eller insprirerad av kanske, eller kanske snarare "Tittade lite på baksidestexten och gjorde en film av det" eller "Läste boken och tyckte att han hade helt fel och gjorde min egen tolkning där jag lyfter fram jänkarna i glänsande vackert ljus". Att filmen i övrigt verkade vara filmatiserad av SkansenJonas och färdigställd på typ en dag med den lokala teatergruppen gör inte saken bättre. Ändock vore det kul att genomlida rullen med bokklubben men samtidigt ett fullständigt slöseri med tid!

3 kommentarer:

  1. Så bedrövligt dåligt att förstöra en så viktig bok för Indianerna. När ska Amerikanarna ge med sig och stå för sitt minst sagt hänsynslösa beteende.
    Jag skulle ändå vilja kolla in rullen, tyckte det lät som en rolig idé. Vi skulle vid nästa bokbabbel kunna kika lite? Vad tror ni?

    SvaraRadera
  2. Ja, det vore kul att se en snutt - fast det är ju tråkigt om de gjort om den. Ha, så jävla typiskt!

    SvaraRadera
  3. Om den bara hade haft lite tvättäkta Wäästernstämning så hade man ju orkat men som sagt är det dokumentäramatörigt.

    SvaraRadera