torsdag 10 juni 2010

Vindens skugga

Vill bara passa på att skicka iväg ett litet boktips innan Peter drar igång nästa cirkelbok. Den har legat hemma i säkert över ett år; en tummad pocket som jag härom dagen fick tag i för att bara läsa några sidor. Nu har jag läst snart 200 sidor och det blir bara bättre och bättre.

Boken är skriven av Carlos Ruiz Zafón och handlar om Daniel, vars pappa tar honom till "De bortglömda böckernas gravkammare". Väl där får han i uppdrag, förutom att hålla stället hemligt, att välja en bok som just han måste beskydda. Han väljer "Vindens skugga" av Julián Carax, vilket visar sig vara en mycket speciell bok som har en hel del likheter med hans eget liv. I sökandet efter författaren utvecklar det hela sig till en spännande pusselhistoria - där kanske själva djävulen är inblandad?

Det här är en enormt snygg historia; välskrivet och stämningsfullt. Inte ofta man får tag i en sån här bok, och jag känner bara att jag måste rekommendera den. Återkommer förmodligen då jag läst ut den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar